Terrengendring

Vesentlige terrenginngrep krever søknad og tillatelse, spesielt i sårbare områder som LNF-områder eller strandsonen. Selv mindre inngrep kan være søknadspliktige. Det er viktig å kontakte kommunen før oppstart for å unngå ulovlighetsoppfølging og gebyrer. Søknadskrav inkluderer kart, ansvarserklæring og tillatelser fra relevante myndigheter.

Vesentlig terrenginngrep

Et terrenginngrep må være «vesentlig» for å være omfattet av kravet til søknad og tillatelse.

 

Hva er «vesentlig»?

Vurderingen av hva som er vesentlig, må vurderes konkret og ses i sammenheng med ømfintligheten i området der tiltaket skal finne sted. Eksempel på slike steder er LNF områder, strandsone, utvalgt naturtype etc.  Ta alltid kontakt med kommunen før du starter på et terrenginngrep: 

 

Ulovlig terrenginngrep

Terrenginngrep som ikke er avklart med kommunen i forkant kan medføre ulovlighetsoppfølging med tilhørende overtredelsesgebyrer.  Les forøvrig økokrims rapport Ulovlige naturinngrep og arealendringer.

 

Søknadsskjema:

 

Utfylling i sjø

Dersom du skal ta ut masser i sjø eller fylle ut maser i sjø, så må du søke om tillatelse til dette både til Statsforvalteren og deretter kommunen.

 

Utdyping av «vesentlig»

Det går frem av Karnovs lovkommentarer at selv mindre terreng inngrep i sårbare områder som verdifulle kulturlandskap, fareområder eller strandsonen ha store konsekvenser og derav er søknadspliktig. Derfor anses mindre inngrep ofte som vesentlige i sensitive terreng. Flere små utfyllinger eller uttak over tid kan føre til like store endringer i terrenget som et større inngrep.

Begrepet "vesentlig terrenginngrep" inkluderer både utgraving og oppfylling. Bestemmelsen kan også omfatte mudring og opprettelse av parker, dammer og kunstige sandstrender, der felles-nevneren er en omforming av eksisterende terreng. I strandsonen gjelder ikke et vesentlighets-krav; der kreves det tillatelse for alle tiltak etter § 1-6. For å avgjøre om et tiltak utgjør et "vesentlig terrenginngrep" eller en "mindre fylling eller planering av terreng", som er unntatt fra søknadsplikt, må man (kommunen) også vurdere størrelseskriteriene i unntaksbestemmelsen i SAK 10 § 4-1 første ledd bokstav f nr. 7.

Dersom tiltaket er i strid med plangrunnlaget eller befinner seg i strandsonen, utløses krav om dispensasjon. Selv om et enkelt inngrep ikke er stort nok til å utløse søknadsplikt, kan det likevel være det når det vurderes sammen med tidligere inngrep. Dette innebærer en helhetlig vurdering av hvordan terrenget vil fremstå etter inngrepet, med hensyn til hva som er rimelig bruk av området. Kostnadene for å tilbakeføre terrenget til opprinnelig stand kan også indikere om terrenginngrepet har vært vesentlig.

 

Terrenginngrep i plan- og bygningsloven:

  • § 1-6. Terrenginngrep er definert som et tiltak. Iverksetting av tiltak som omfattes av plan- og bygningsloven, kan bare skje dersom tiltaket ikke er i strid med lovens bestemmelser med tilhørende forskrifter, kommuneplanens arealdel og reguleringsplan.
  •  § 20-1 bokstav k. Vesentlig terrenginngrep omfattes av byggesaksbestemmelsene.
  •  § 30-4. Formålet med § 30-4 er at kommunen skal kunne vurdere tiltakets virkning i forhold til terrenget og omgivelsene.
  •  § 29-4. Vesentlige terrenginngrep skal vurderes etter § 29-4, og slike inngrep kan ikke utføres i strid med avstandskravet i § 29-4 andre ledd uten dispensasjon eller skriftlig samtykke fra naboen og kommunens godkjenning etter § 29-4 tredje ledd bokstav a.

 

Synonymer: 

Terrenginngrep, terrengmodifisering, landskapsinngrep,  terrengtilpasning, terrengsomforming, landskapsmodifisering, landskapstilpasning, landskapsinngrep, planering, utfylling, etc.