Helseplattformen – innføringsløp i Smøla kommune

Statusrapport 29.05.24.

Gjennom våren har vi kartlagt helse og omsorg og tilpasset Helseplattformen til vår organisasjonsstruktur. Vi jobber med å legge til rette for at ansatte skal få de tilgangene de trenger, for å få utført oppgavene sine.

Vi har identifisert hvilke kurs hver ansatt trenger, og er i gang med påmelding. Kurs vil foregå i september og oktober. En del spesialkurs vil foregå i Surnadal med instruktører fra Helseplattformen. Det er ansatt 2 lokale instruktører, som skal forestå kursing til ansatte i hjemmebasert omsorg og på institusjon.

Superbrukere innen alle tjenester er på plass og de får regelmessige opplæringsdrypp og kurs fram til vi er påkoblet Helseplattformen 9.november. Disse får også en viktig funksjon etter påkoblingen, i arbeidet med tilpasninger, organisasjonsutvikling og intern opplæring.

For tiden er det stort fokus på å rydde i gamle journaler, slik at data vi overfører til Helseplattformen er av god kvalitet. Saker som ligger i systemene og brukere som ikke lenger har tjenester, skal avsluttes for å arkiveres på riktig måte.

I september og oktober blir det overføring av data fra dagens journalsystem (Gerica, HsPro, PsykBase og Physica) til Helseplattformen. Mye av opplæringen skal foregå på Klæbu, med oppfølging lokalt til vi er ferdige.

Det blir ukentlig presentert ulike arbeidspakker fra Helseplattformen som tjenestene i kommunen må følge opp og utføre i henhold til prosedyre. Prosjektleder koordinerer disse opp mot enhetene gjennom ukentlige arbeidsgruppemøter og personlig oppfølging av tjenestene.

Alle ansatte innen helse og omsorg vil få tilbud om en ny innloggingsløsning (Yubikey) på høyeste sikkerhetsnivå, som effektiviserer innloggingen for ansatte.

Så langt har arbeidet gått etter planen. Som forventet har det vært en del merarbeid for ledere, merkantile og fagledere. Styringsgruppen og arbeidsgruppen sammen med tillitsvalgte og vernetjenesten, har kontinuerlig fokus på risiko og sårbarheter i innføringsløpet med jevnlig gjennomgang av ROS-analyse.