Informasjon om egenberedskap

DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap) lanserer de nye egenberedskapsrådene onsdag 29. mai.

En motstandsdyktig befolkning er grunnleggende for et godt totalforsvar. Vi må derfor styrke beredskapen på alle nivåer – også hos befolkningen.

I DSBs oppdaterte råd om egenberedskap anbefaler vi nå at flest mulig er forberedt på å klare seg selv i én uke ved kriser. Det er fordi kommuner, nødetater og frivillige organisasjoner må prioritere de som ikke klarer seg uten hjelp.

Oppdaterte råd
I fjor høst sendte DSB ut et forslag til oppdaterte råd om egenberedskap på en bred høring, blant annet til alle fagmyndigheter og kommuner. Onsdag 29. mai lanseres de nye egenberedskapsrådene på

De største endringene er:
• Anbefalt varighet på egenberedskapen øker fra minst tre dager til en uke
• Noen temaer er utvidet, som kritisk medieforståelse og oppholdssteder i kriser
• Andre temaer er nye, som felles egenberedskap og psykisk helse i kriser

Konsekvenser av klimaendringer, digital sårbarhet og en forverret sikkerhetspolitiske situasjon danner
bakteppet for at rådene nå er revidert og oppdatert.